Implantica erhåller Frost & Sullivans 2022 European Technology Innovation Leadership Award för RefluxStop™ - en innovativ behandlingslösning för sura uppstötningar

16.06.2022

Implantica AG (publ), ett medicintekniskt företag som ligger i framkant av den kommande eHälsorevolutionen, meddelar idag att Frost & Sullivan, som är världsberömt för sin roll att hjälpa investerare, företagsledare och regeringar att navigera ekonomiska förändringar och identifiera omvälvande teknik, meddelade idag att Implantica utsetts till vinnare av 2022 European Technology Innovation Leadershiop Award för sin nya RefluxStop™-teknologi för behandling av gastroesofageal refluxsjukdom (GERD).

"Frost & Sullivan berömmer Implantica för utvecklingen av sin banbrytande teknik, RefluxStop™, ett medicinskt implantat som återställer den naturliga anatomin hos matstrupens sfinkter mot magsäcken och framgångsrikt behandlar sura uppstötningar, så kallad gastroesofageal refluxsjukdom, utan att påverka matpassagen. RefluxStops unika design och användning av solid silikon av medicinsk kvalitet ger optimal flexibilitet och hållbarhet, vilket ger maximal säkerhet, överlägsen behandling av ett patologiskt lågt pH i nedre delen av matstrupen (som orsakar halsbränna och cancer) och sänker den ekonomiska bördan för både patienter och samhälle", säger Neeraj Nitin Jadhav, branschanalytiker på Frost & Sullivan.

Varje år delar Frost & Sullivan ut detta pris till det företag som har utvecklat en produkt med innovativa egenskaper och funktioner som snabbt får acceptans på marknaden. Branschanalytiker jämförde marknadsaktörer och mätte prestanda genom djupgående intervjuer, analyser och omfattande sekundärforskning för att identifiera bästa praxis i branschen. Utmärkelsen erkänner lösningens kvalitet och den värdeökning den skapar för ”kunden”.

Enligt en nyligen publicerad global studie i Nature Medical Journal finns det mer än 1 miljard människor som lider av refluxsjukdom. GERD är en av de två mest utbredda kroniska sjukdomarna i världen och drabbar 17 % av EU:s och 19 % av USA:s befolkning, med över 6 % av befolkningen - över 400 miljoner människor - som har dagliga symtom.

"Det är verkligen givande när banbrytande teknik uppmärksammas. Det krävs fantasi, engagemang och hårt arbete för att skapa lösningar på problem där nuvarande behandlingsalternativ inte räcker till. RefluxStop™ återställer och upprätthåller den naturliga fysiologiska anatomin för att behandla sura uppstötningar. RefluxStop™-resultaten talar för sig själva. Vi behandlar det farligt låga pH-värdet som orsakas av sura återflöden utan att framkalla komplikationer som sväljningssvårigheter jämfört med befintliga kirurgiska ingrepp. RefluxStop™ återställer orsaken till sura uppstötningar i stället för att bara lindra symtomen som vid medicinsk behandling. Det innebär att Implantica har en multimiljard dollar business möjlighet inom räckhåll, med vår banbrytande nya teknologi RefluxStop™,”

säger Peter Forsell, vd för Implantica.

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 Juni 2022 kl. 08:30 CET.

Implantica är ett företag som tillverkar medicintekniska produkter med syfte att föra in avancerad teknik i kroppen. Implanticas ledande produkt, RefluxStop™, är ett CE-märkt implantat som motverkar sura uppstötningar av magsaft upp i matstrupen och potentiellt kommer att skapa ett paradigmskifte för anti-reflux-behandling och stöds av framgångsrika resultat från kliniska prövningar. Implantica fokuserar också på eHälsa i kroppen och har utvecklat en bred, patentskyddad produktpipeline baserad delvis på två plattformsteknologier: en eHälsoplattform utformad för att övervaka ett brett spektrum av hälsoparametrar, kontrollera behandling inifrån kroppen och kommunicera till vårdgivaren på avstånd och en trådlös energigivande plattform utformad för att driva fjärrstyrda implantat trådlöst genom intakt hud. Implantica är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market (ticker: IMP A SDB). Besök www.implantica.com för mer information.

Nyhetsrum

Frost & Sullivan