Implantica tillkännager den första kirurgiska utbildningen i Storbritannien för RefluxStop™

15.10.2021

Implantica AG (publ) meddelar idag att kirurger från tre framstående refluxcentra i Storbritannien har genomgått RefluxStop™-utbildning.

"Vi är glada att gå vidare i Storbritannien efter ett längre uppehåll på grund av COVID-19. Storbritannien är en viktig marknad för RefluxStop™ där enheten ersätts även inom den offentliga sjukvården (NHS). Det finns mer än 4,6 miljoner patienter med dagliga sura uppstötningar i Storbritannien, och omkring 400 000 patienter diagnosticeras årligen efter att stannat över natten på sjukhus och genomgått en diagnostisk endoskopisk undersökning. Vi ser fram emot att påbörja operationer på kort sikt vid tre viktiga anti-refluxcentra som representeras av dessa RefluxStop™-utbildade kirurger," säger Peter Forsell, VD för Implantica.

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 oktober 2021 kl. 08:30 CET.

Implantica är en medicinteknisk koncern dedikerad till att föra avancerad teknik in i kroppen. Implanticas ledande produkt, RefluxStop™, är ett CE-märkt implantat som motverkar sura uppstötningar av magsaft upp i matstrupen och potentiellt kommer att skapa ett paradigmskifte för anti-reflux-behandling och stöds av framgångsrika resultat från kliniska prövningar. Implantica fokuserar också på eHälsa i kroppen och har utvecklat en bred, patentskyddad produktpipeline baserad delvis på två plattformsteknologier: en eHälsoplattform utformad för att övervaka ett brett spektrum av hälsoparametrar, kontrollera behandling inifrån kroppen och kommunicera till vårdgivaren på avstånd och en trådlös energigivande plattform utformad för att driva fjärrstyrda implantat trådlöst genom intakt hud. Implantica är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market (ticker: IMP A SDB). Besök www.implantica.com  för mer information.